Här förklarar vi olika begrepp inom sökmotoroptimering

301 redirect

Detta används om man byter domänadress, man pekar då om från en webbadress vidare till en annan.

Algoritm

Sökmotorer använder sig utav en algoritm, vilket är en matematisk formel, för att ranka hemsidor i sökresultaten.

Ankartext (anchortext)

Ankartext, även kallat länktext – är den text som länken är placerad i. De ord som finns medi ankartexten har en stor betydelse för hur sidor rankas bland sökresultaten.

Blogg (engelska blog)

Blogg kallas en hemsida i form av en dagbok, där man uppdaterar löpande med texter som presenteras i omvänd kronologisk ordning. En blogg har oftast ett kommentarsfält, RSS-flöde och tydlig arkivering för inlägg. Publiceringsverktyg som används för bloggar är ofta enklare varianter, WordPress och Blogger är två väldigt kända och populära publiceringsverktyg.

Cloaking

Detta är ett sätt att fuska sig fram i sökresultaten. Det går ut på att sökmotorerna blir skickade till en annan sajt än den besökarna ser. Sajten som sökmotorerna blir skickade till är extremt optimerade och innehåller alldeles för många nyckelord. Om detta upptäcks blir hemsidan hårt straffad av sökmotorerna.

CPC (Cost Per Click)

Kostnaden av varje klick till en webbsida. Detta är framförallt intressant när det kommer till sponsrade länkar.

CSS (Cascading Style Sheet)

Även kallat stilmallar, i detta kan man styra en helt sajt enbart genom att ändra en del av koden på ett ställe. Här kan man korta ner html-koderna en hel del, vilket är till sin fördel när det gäller sökmotoroptimering.

CTR (Click through rate)

Klickandel eller klickfrekvens, hur ofta besökare klickar på en länk.

Djuplänkning

Detta handlar om hur den interna länkstrukturen ser ut på en hemsida. För att enklare förklara det kan man säga ex. från första sidan länkar djupare in i hemsidan.

Dmoz (även Open Directory Project)

Den viktigaste länkkatalogen, Google samt andra sökmotorer litar mycket mer på en hemsida som är med i Dmoz än andra sidor.

Domännamn

Helt enkelt adressen till en webbplats, ex: www.flighton.se

Dörrsidor (Doorway pages)

Dessa sidor är enbart skapade för att ranka högt i sökmotorerna, idén är sedan att besökarna skickas vidare till vanliga sidor. Något som inte är helt tillåtet utav sökmotorerna.

Etisk SEO

Etisk sökmotoroptimering, betyder att man följer de riktlinjer som finns och att man inte använder sig utav några fula knep eller fusk för att rankas högre i sökresultaten.

Frames (eller ramar)

Frames är inte något bra sett från SEO-perspektiv. Detta är en föråldrad html-teknik som delar upp en hemsida i flera delar, även då besökaren ser den som en sida.

Google

En del siffror säger att Google har runt 70-80% av alla sökningar på nätet. Med andra ord så är Google den största sökmotorn och därmed den mest viktiga att optimeras mot.

Html (Hypertext Markup Language)

Det vanligaste programmeringsspråket att bygga upp hemsidor i. HTML är själva grunden till hemsidan.

Inlänkar

Länkar från andra hemsidor, som länkar till hemsidan.

Länkkatalog

Länkkataloger, ett enklare sätt att få inlänkar till en sajt. Som nämnt innan är Dmoz en av de största och viktigaste, Sunet är även en av dessa. Vi rekommenderar dock att du ej använder dig utav länkkataloger.

Länkpopularitet

Detta visar på hur populär en hemsida är, mätt i hur många kvalitativa sidor som länkat till sajten.

Metataggar

Bör finnas med, även om det inte är avgörande för sökmotorerna idag.

Nyckelord

Nyckelord är de ord man vill optimeras mot.

Nyckelordsanalys

En analys på vilka nyckelord man bör använda sig vid arbetet av sökmotoroptimeringen av din sida.

Nyckelordsdensitet

Hur många gånger ett nyckelord finns med på en sida.

Organiskt resultat

Dessa resultaten är de som naturligt följer efter hur du optimerat din sida, det går inte att betala till Google för att synas på den organiskaträfflistan. Det finns även sponsrade länkar, där man betalar Google för att annonsera. Bra att veta är att fler klickar på de organiska resultaten än de länkar som är sponsrade.

Pagerank (förkortas ofta PR)

Google använder sig bland annat utav en parameter, PageRank, för att bedöma en sajt. Bedömningen sker på en skala 1-10. Pagerank har ingen betydelse idag som den hade förr.

PPC (Pay Per Click)

Detta är en annonsmodell som Google bland andra använder sig utav. Det går ut på att man betalar för varje klick en annons genererar.

SEM (Search Engine Marketing)

Sökmotoroptimering och sponsrade länkar, dvs marknadsföring via sökmotorer.

SEO (Search Engine Optimizing)

Förkortning utav ordet sökmotoroptimering. Detta innefattar optimering av en hemsida, både onpage och offpage.

SERP (Search Engine Result Pages)

Träffbilden på den organiskaträfflistan

Spindel

I sökmotorerna finns det något som kallas spindlar, det är spindlarna som söker på nätet efter nya hemsidor och uppdateringar.

Sponsrade länkar

Motsatsen till den organiska träfflistan. Detta är annonser, där man betalar Google för att synas i sökresultaten. Dessa syns ofta med annorlunda bakgrundsfärg eller så är de placerade bredvid sökresultaten i högra fältet. Om detta ligger i ditt intresse, se till att välja ett företag som är bäst inom köp av sponsrade länkar.

Toppdomän

Detta är de olika landsdomäner, exempelvis .se, .fi .com, .org & .net.

VI ÄR STOLTA ÖVER DET ARBETE VI GENOMFÖR OCH KUNDERNA ÄR MER ÄN NÖJDA!

Start typing and press Enter to search